Zhong Wu Hao!!! 中午好。

Salam Guys,

Jumpa Lagi…hehehe…. mesti korang bosan kan tengok post aku jer banyak…hahaha…. ala, aku nak buat revision sebelum exam nih, alang-alang tu aku taip jer terus sebab sekarang mood berblog aku di tahap yang tinggi…ceeewaaah!!! heheehe…. pagi tadi da belajar pasal kata nama ganti diri dan translate untuk nama ahli keluarga kan? sekarang aku nak buat pasal greetings dan number pulak!!! Bersedia yer!!! :)

Masa

早上 Zaoshang Morning 12.00am – 11.59am
中午 Zhongwu Noon 12.00pm – 12.59pm
下午 Xiawu Afternoon 1.00pm – 6.59pm
晚上 Wanshang Night 7.00pm – 11.59pm

 

Greetings

早上好 ZaoShang hao Good Morning
中午好 Zhongwu Hao noon
下午好 Xiawu Hao Good Afternoon
晚上好 Wanshang Hao Good Evening
早安 Zao ‘An Good Morning
午安 wu ‘An Good Afternoon
晚安 wan ‘An Good Night
大家好 dajia hao untuk greets ramai orang.
您好 nin hao How Are You?
你好 ni hao How do you do?

Tu bahagian greetings, macam biasa kalau kat sini orang letak yang simple jer. Nak letak lebih lebih kang takut diri sendiri salah, malu jer nanti..huhuhu… Now, we move to numbers plak.

Numbers

yi 1
er 2
san 3
si 4
wu 5
liu 6
qi 7
ba 8
jiu 9
shi 10
十一 shi yi 11
二十 er shi 20
二十一 er shi yi 21
bai hundred
qian thousand
wan ten thousand
ling 0
liang 2
两百 liang bai 200

Tu  asas- asas nombor yang kita kena tahu. sebab bahagian nombor ni senang jer kita nak sebut dan kira.

Buat masa ni, tu jer dulu… hehehe… dok pikir lepas ni nak buat pasal apa pulak… Rasa macam nak buat bahagian Warna sebab aku belum hafal lagi warna warna nih. Dengan perayaan sekali, yang tu aku memang tak tahu langsung. tapi buat jer la, langkah berjaga-jaga sebelum exam nanti…

See ya!!!!

Sekian,

Penulis yang tak bertauliah,

Sayalah :)

Comments

Popular posts from this blog

Laksa Vietnam ( Bansong)

Apa itu SOM TAM?

Siapa nak bela HARIMAU?