Zao Shang Hao !!!! 早上好。

salam guys,

hari ni jom sama-sama kita study Mandarin. Yang asas jer sebab next week aku ada Paper Mandarin 1 , final exam okeyh bukan misterm or test. Jadi hari ni aku nak jugak buat kelas Mandarin, tak kira!!!! hahahaha…..(gelak jahat) … Kalau ada yang rasa nak baca tu, sila lah…..tapi kalau ada yang salah, tolong tegur yer… :) BTW,aku tak tau macam mana nak taip hanyu pinyin sekali dengan tone dia.So aku taip biasa je lah…

JOM KITA MULA!!!!!

Personal Pronouns.

wo I,Saya
ni You, Awak
ta He, Dia
ta She, Dia
我们 women We, Kami
你们 nimen You  all, Kamu
他们 tamen They, mereka

ok, tu je pasal personal pronouns. Sekarang kita belajar perkataan, tulis hanyu pinyin dan translate jer…

爸爸 baba father
妈妈 mama mother
哥哥 gege elder brother
姐姐 jiejie elder sister
弟弟 didi younger brother
妹妹 meimei younger sister
朋友 pengyou friend
男朋友 nanpengyou Boyfriend
女朋友 nupengyou Girlfriend

yang ni aku tak tahu nak kategori kan sebagai apa, tapi layankan la jugak yer.

shi is, are, was, were
我的 wo de ,my, mine
你的 ni de your, yours
他的 ta de his
她的 ta de her
我们的 women de our,ours
你们的 nimen de your,yours
他们的 tamen de their, theirs
zhe this
na that

Setekat ni, kita tengok yang ni dulu yer. Kejap lagi part lain pulak… :)

Sekian…

Comments

Popular posts from this blog

Laksa Vietnam ( Bansong)

Apa itu SOM TAM?

Siapa nak bela HARIMAU?