Friday, April 8, 2011

Pandangan aku terhadap kes Pelajar tumbuk guru sehingga patah hidung, ustaz belasah murid sehingga koma dan meninggal..

Hye uowlssss...
Di pagi yg indah ni membuatkan aku rasa nak bercerita, meng'komen' dan meluahkan rasa kesal dalam diri aku ni.

Dalam minggu ni kita asyik dengar pasal guru belasah murid, murid tumbuk cikgu dan terbaru pelajar berlagak seperti mafia sampai boleh ceroboh sekolah lain. Apa nak jadi la sekarang ni, aku rasa macam negara ni dah tak ada undang-undang je, makin ramai manusia yang cacat kerana mereka tidak mempunyai hati dan perut.. Bak kata Dato S M Salim, 'apa nak jadi......' ..

Apa punca semua ni jadi? Kenapa guru makin hilang etika perguruan dan pelajar hilang rasa hormat pada guru? Adakah pelajar hilang rasa hormat kerana guru tidak beretika atau pun guru hilang etika kerana kerenah pelajar pelajar yang makin menjadi jadi?

Kenapa sekolah sekarang tak sama macam dulu? Sejujurnya aku memang tak puas hati. Aku dulu sekolah jugak tapi takde la sampai belasah bagai. Pernah jugak kena rotan tapi takde la sampai mati, kena rotan pun dapat A jgk. Adodoi...

Kat perlis, cikgu patah hidung kena tumbuk sebab nak leraikan pergaduhan. 2 hari lepas, pasal kes budak 7 tahun meninggal di belasah warden. Surat khabar hari ni pulak, 20 pelajar sekolah di Marang Terengganu sanggup rempuh 2km dan ceroboh sekolah Agama lain semata-mata nak belasah pelajar sekolah tu.

Kenapa semua tu boleh jadi? Salah ke cikgu nak leraikan pergaduhan, besar sangat ke kesalahan murid 7tahun tu sampai kena belasah macam tu dan apa kes nak ceroboh sekolah orang sebab nak g belasah musuh kau??

Weyy, kita g sekolah sebab nak jadi manusia yang berguna, yg ada nilai bukan nak jadi sampah masyarakat.. Hisshhh.. Geram ni!! Aku marah..

Cikgu, tolonglah beretika. Masa kat universiti semua boleh jawab pasal etika guru dalam exam. Tapi susah sangat ke nak praktik kan semua tu?

Pelajar, korang g sekolah buat apa? Belajar nak bergaduh ke? Belajar nak jadi mafia ke? Susah sangat ke nak hormat guru, dengar cakap guru? Selagi tak bercanggah dgn undang-undang dan agama, tak salah dengar cakap guru tu.

Ibu bapa, jangan lupa plak peranan sendiri. Jangan nak sibuk cari duit jer, hal anak sendiri tak ambil tau..bila anak kena rotan sebab tak buat kerja rumah, g salahkan cikgu. Bila cikgu cerita pasal sikap anak-anak kt sekolah, g cakap cikgu tu tipu.. Didik lah anak tu elok elok. Tunjuk tingkah laku yang baik. Jaga makan minum anak,pergaulan anak, beri mereka perhatian yang cukup.

Sampai bila kes kes jenayah kat sekolah ni nak berterusan? Sekolah tempat kita nak menuntut ilmu, bukan nak jadi mafia...

Tolonglah, Cikgu Berkualiti dapat melahirkan Pelajar berkualiti. Sebab pepatah melayu ada cakap, 'guru kencing berdiri, murid kencing berlari' .

Bila da jadi kes macam ni, masyarakat lain please la jangan nak salahkan satu pihak jer. Tengok semua pihak yang terlibat sebab masing masing ada buat salah. Guru kena lebih bersabar dalam mendidik, pelajar kena belajar untuk lebih hormat pada guru, dan ibu bapa jangan pernah lepas tangan bila anak-anak buat hal di sekolah..

Kata nak jadi negara yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang. Siap ada tu jadi motto sekolah lagi. Tapi kalau macam ni sikap kita, bila Malaysia nak jadi negara maju dan berdisiplin? Sedarlah, segalanya bermula dari rumah dan seterusnya Sekolah..

Harap sangat semua ni berakhir... InsyaAllah...

Sekian,


p/s: semua ni sekadar pendapat dan pandangan aku.

2 comments:

♥CiK duYung♥ said...

tau xper..macam2 kes..keadaan kat skola dulu dah x sama dengan keadaan skola skang..kalau bukan pelajar yg bermasalah, cikgu sndiri yg bermasalah..cikgu rogol murid pon ada..macam kat dunia nie, dah xde orang leh percaya...takot!

Siti Farah said...

Cik Duyung, thanks for ur comment..
Tu la, macam macam dunia sekarang ni.. Ni baru kes kat sekolah, belum masuk kes yg melibatkan pegawai kerajaan yg lain.