Facebook Oh Facebook… end with Twitter Oh Twitter…

Salam Guys,

Mood bercerita sudah sampai dan InsyaAllah kali ni saya cuba menulis dengan menggunakan ayat bahasa melayu serta tatabahasa yang betul. :) Al-maklum, bab tatabahasa ni memang saya lemah la sangat-sangat. hehehe :)

Tiba- tiba jer hari ni terasa macam nak bercerita tentang Facebook dan Twitter, ye la kan, zaman dah maju, teknologi da canggih, dunia pun dah berubah. Kalau zaman dulu-dulu, reti guna komputer pun dah kira hebat, tapi sekarang kalau reti guna komputer jer tapi tak ada facebook dan Twitter tak hebat bai!!! Sedangkan budak umur 12 tahun pun dah ada Facebook tau!!! hebat tak hebat fenomena Facebook dan Twitter nih?

Tapi, bila difikirkan semula, kenapa semua orang berlumba-lumba mengaktifkan akaun Facebook dan Twitter? Adakah kerana saja suka-suka ataupun ada agenda lain di sebalik mengaktifkan akaun Facebook dan twitter nih? dan kenapa mesti saya bercerita tentang perkara ini sekarang, sedangkan sebelum ni Friendster dan MySpace jadi tumpuan…?  jawapannya “sebab dulu masa zaman myspace saya belum buat blog lagii…. :p”

moh le kita baca jawapan daripada mereka yang ada Facebook nih.

Hantu Kak Limah berkata pada saya :“akak ni saja jer nak join fesbuk ni dik non oi, saja nak mencari geng hantu hantu yang lain katakan….dengar kata ramai hantu kat fesbuk nih!” .

Cik Joyah tepi rumah plak berkata :“ acik main pesbuk nih sebab nak buat iklan bisnes bahulu makcik nih. Iklan pree dik, bayar bil berukben jer setiap bulan”

Abg Ajen plak berkata :“abg tengok ramai awek cun dlm pesbuk member abg, sebab tu abg pun buat jgk. mana tau ada can nak mengorat ke.”

Haaa…tu lah antara jawapan yang saya dapat lepas buat interbiu semalam. Questionnaire tak sempat nak siapkan, jadi interview je la yer… hehehe…OK, tu jawapan pada mereka yang ada akaun Facebook, jadi saya andaikan jawapan yang sama di berikan jika Facebook ditukarkan kepada Twitter dalam soalan yang sama yer. :)

Sekarang, saya nak senaraikan apa yang dapat saya lihat dari home Facebook saya yer… (sorry kalau entry ini TERpanjang)

1. Tempat mencari sahabat dan kenalan lama

- Ini memang tujuan utama Facebook rasanya, sampai atuk nenek mak ayah abang akak adik dapat jumpe balik kawan-kawan lame even dalam facebook jer.

2. Tempat berkongsi gambar.

- Ini memang pasti la kan, kalau tak percaya tengok la sendiri. Gambar dalam bilik sendiri pon nak upload dalam Facebook jugak. hehehe… (saya la tu) ..

3. Untuk menjimatkan kos pengiklanan dan penghantaran kad jemputan Kahwin.

- yang ni lagi lah, mana yang terlibat dengan bisnes tu tak kira lah bisnes sendiri ke, MLM ke, ape ke semua nak di tag nye orang dalam Facebook tu. Sampaikan, kalau ada 30 gambar dalam album tu, semuanya nak di tag kan pada orang yang sama. Haiissshh, akak, abang, adik, pakcik, makcik, kesianlah kat mereka tu yer… kok ye pun, tag 1 gambar pun dah cukup dah. Bukan senang nak padam semua emel yang ada tu, lagi- lagi kalau orang tu selalu bukak emel macam saya… Letih mak tau!!!! kalau bab Kad jemputan tu, boleh di maafkan lah kan..sebab senang nak jemput.. lepas tu kawin, kena lah pandai bajet kos… heheh.. :p

4. Facebook 1 terapi????

-haaa….part nih akan di ceritakan pada entry akan datang…hehehe… :p (perasan bagus la kau farah oi!!!!) hahaha…

5. Facebook tempat melepaskan rasa bosan.

- hehh!!! memang pon, kalau bosan on je Facebook, kalau bosan lagi on Twitter plak, kalau bosan lagi P makan laptop tu teus!!!! ahakss!!!!

 

Setakat tu jer cerita tentang Facebook kali nih…..

hehehe…. Mau siapkan Assignment sambil layan FACEBOOK dan di akhiri dengan TWITTER… :)

 

sekian,

penulis yg makin tak bertauliah,

sayalah :)

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Laksa Vietnam ( Bansong)

Apa itu SOM TAM?

Siapa nak bela HARIMAU?