Antara Programming & Multimedia…..

Salam guys!!!!

Dari pagi sampai la sekarang aku asyik ngadap laptop jer. Tapi bukan online semata-mata, aku sok belajar guna Adobe Illustrator CS5 ngan Microsoft Visual Basic 6.0. Memanglah semua tu takkan masuk soalan final Exam nanti kan, tapi aku belajar sebab nak tambah ilmu IT aku yang amatlah cetek secetek air sungai di sungai Congkak dan sebab nak siapkan Final Project aku nih.

Selama ni aku tengok kawan-kawan aku guna Photoshop tu macam senang jer, konon macam makan kacang la. Bukak jer dah dapat kacang. Tapi bila aku bukak jer Photoshop aku terus blur!!!! Jangan kate CS5 jer, CS3 yang dah berzaman tu pon satu hape pon aku tak faham!!! amatlah blur!!!! huhuhu…..kesian aku dowh….

image

hahh!!! tgk tu…..tu CS 3….belom ag masuk part CS5…

image

Okeyh!!!! saya memang x faham…..

tapi kalau nak dibandingkan ngan programming…contohnyer….

 

image

haaaa….kan senang…..taip jer…xyah nak susah susah… =p

tapi yang tu, aku guna Adobe Dreamweaver, memang senang. Alah, guna Notepad pon leh jalan gak..hehehehe…(riak jer bunyik)..

image

Haaa…yang ni Visual Basic yang aku baru try tengah hari tadi. Agak senang, kiranya betullah En.Zahrul cakap Visual Basic ni senang and leh buat keje kteorang lagi senang. Ni yang wat aku rasa macam nak masuk kelas VB nih… Nak wat camne, subjek nih tak ada dalam silibus kteorang.

So, selepas aku try semua software yang aku install nih, aku dapat simpulkan bahawa pengaturcaraan (programming) lebih mudah berganda-ganda berbanding Multimedia yang banyak nak kena guna warna dan terms yang sepatah haram aku tak faham…huhuhu…setakat gradient, layer, brush tu aku faham la, tapi tak reti nak guna…harap maklum…hehehehe…..

 

*mintak-mintak lecturer yang ajar aku multimedia tak baca blog ni, mau terasa…hehehehee….

nak buat macammana, aku lagi suka programming…hehehe…

 

k la, entry pon banyak mengarut jer petang nih….

bubye!!!!!

 

 

p/s: teringat masa sem 1, “I hate C++'” then, sem 3 “I Love Java”, masuk sem 4 “I Like Database”, bila sem 5 “Ok, HTML, I love coding but not creating a website”….sekarang, “I Love XML, PHP, VB”…. :)

Comments

Popular posts from this blog

Laksa Vietnam ( Bansong)

Apa itu SOM TAM?

Siapa nak bela HARIMAU?