Dugaan Lagi. Ya Allah, sembuhkan mak.

Dah lewat malam dan aku masih belum tidur. Terkenangkan apa yg mak
tengah tanggung sekarang. Mungkin ini ujian untuk mak, tp aku sebagai
anak tak sanggup tengok penderitaan mak. Siang tadi aku agak busy. Ke
klinik, ke hospital, ke kampung kampung.

3 hari lepas (sabtu) mak ada mengadu yang kepala mak sakit. Bila aku
tengok, nampak macam ada luka. Masa tu aku dah suspek kayap coz tanda
tanda macam kayap. Ajak mak g klinik tp mak taknak. So, takpe la,
takkan nak paksa pulak. Keesokkan harinya (Ahad), aku tengok dahi mak
merah. Jadi sama dengan apa yg jadi kt kepala mak. Instinct aku makin
kuat cakap yg tu kayap. Mak pon dah mula rasa menda yg sama. Aku ajak
g klinik sekali lagi dan mak masih taknak pergi. Masa tu aku dah tak
sedap hati. Risau, takut, semua ada. Mana taknya, kayap kan bahaya,
kena pulak kat kepala. Hari ketiga (Isnin), mak panggil aku pagi tu,
mak sendiri ajak g klinik. Dah tak tahan katanya coz dah sampai kat
mata. Bila aku tengok mata mak, bukan setakat kat kelopak mata je kena
tp bola mata pon kena kat part mata putih tu. Aku terus kelam kabut
bersiap nak bwk mak g klinik.

Sampai je klinik, doc cakap confirm kayap dan mintak aku bawak g
hospital. Mungkin hospital ada ubat coz kat klinik takde. So, bawaklah
mak g hospital. Kat hospital, jumpe doc. Doc cakap jarang dapat kes
kena kayap kat kepala sampai mata, so dia pun mcm taktau nak bg ubat
apa, dos berapa, semua kene consult ngan dokter pakar mata HTAA,
Kuantan. Bila nak ambil ubat, 1 ubat tak cukup and kene amek kt klinik
kesihatan lain. Itupun petang coz nak dapatkan confirmation dr dokter
pakar. Aku pulak kalau boleh nak selesaikan semua cepat sebab mak tak
larat nak jalan jauh or duduk lama. Kaki mak sakit. :'(

Selesai hal hospital dan ubat, petang lepas asar bawak mak g berubat
kampung. Mula-mula g kampung sebelah, tp pakcik yg pandai ubatkan tu
takde kat rumah pulak. Last g Pulau keladi, kat sana ada orang pandai
ubatkan. Pakcik tu ubatkan guna sireh, kapur makan dan buah penang.
Katanya kena berubat 3 hari berturut-turut. Dan doc pon ada pesan utk
g semula ke hospital if keadaan still lagi teruk within 3 hari.

Sekarang ni aku harap mak sembuh jer. Alhamdulillah aku dikurniakan
kawan-kawan, kakak, dan sepupu yg sentiasa mendoakan mak aku dan bg
aku semangat. Selagi mak tak sembuh, aku xnak balik kolej. Aku harap
mak cepat sihat, tak sanggup tengok mak sakit macam tu.

Ya Allah, kau sembuhkanlah penyakit ibu kami.

Comments

Popular posts from this blog

Laksa Vietnam ( Bansong)

Apa itu SOM TAM?

Siapa nak bela HARIMAU?